Agnes för succé i USA




Gör succé i USA – skriver på miljonkontrakt

HOLLYWOOD. Det här kunde inte ens Agnes Carlsson ha drömt om när hon för fyra år sedan tog hem ”Idol” i Sverige.

Nu står hon med båda fötterna i USA.

Nöjesbladet kan avslöja att sångerskan skrivit ett kontrakt med världens största skivbolag som redan gett henne mer än sju miljoner kronor.

– Jag bara njuter, säger Agnes när Nöjesbladet träffar henne efter en branschspelning i Los Angeles-stadsdelen Brentwood.

Förhandlingarna har pågått sedan juni. Nyligen undertecknade den 21-åriga svenskan från Blåsut

i Vänersborg kontraktet.

”Hon har allt”

Agnes Carlsson, eller kort och gott Agnes som hon kommer att kallas här, ska i år och nästa år lanseras stort på den nordamerikanska kontinenten och i Japan.

Bakom lanseringen står Interscope och Geffen records.

– Hon har allt. Hon är en fantastisk sångerska, ser bra ut, är orädd och ödmjuk. Hon är en blandning av Alanis Morissette, Gwen Stefani och Christina Aguilera, sa Interscopes vd Ron Fair till Nöjesbladet i förrgår kväll.

Då återstod bara minuter innan han skulle presentera sitt senaste fynd.

300 gäster hade bjudits in till hans lyxvilla för Agnes halvaukustiska framträdande i trädgården. I mängden av media, låtskrivare, musiker och Interscopeanställda syntes bland andra Eminems manager, Steve Berman.

Hiten blir avstampet

De fick bland anat höra Agnes framföra megahiten ”Release me” som i år är en av Englands mest spelade låtar på radio.

Målet är att samma hit ska ge Agnes en plattform också i USA.

Spåret är redan släppt till klubbarna.

– Det är där allt börjar. Det är så man skapar en snackis, säger Leif Käck, vd på

Agnes svenska skivbolag King Island Music AB.

I oktober skickas den till USA:s radiokanaler. Då måste Agnes återvända för en längre promotionturné. De som varit med om det förut himlar med ögonen när det kommer på tal.

– Jag vet, säger Agnes och verkar inte det minsta bekymrad.

”Ska jobba stenhårt”

– Jag har hört att det ska vara helt galet. Men jag gillar att resa runt och sjunga. Och jag är helt inställd på att jobba stenhårt för att det här ska funka.

Det är såna kvaliteter som fått Interscope att ta fram stora plånboken.

När Agnes skulle upp bland stearinljus-lyktorna på scenen hyllades hon av Fair, som bland annat upptäckt Aguilera och jobbar med Pussycat Dolls.

– Jag fick ett samtal från en klubbmixare som sa, ”Lyssna på det här. Det är precis sånt här vi borde göra”.

Säger inget om pengar

– Jag spelade och sa, ”wow. Vi ska inte bara göra sånt här. Vi ska göra det här”. Jag gjorde research och tog kontakt med min partner som signat Lady GaGa och Tatoo.

Agnes läger ligger lågt när det gäller den ekonomiska uppgörelsen.

– Det vill jag inte kommentera, säger Agnes svenska manager, Marie Dimberg.

– Säljer hon plattor tjänar hon pengar, säger Leif Käck kort.

Men initierade källor uppger för Nöjesbladet att den 21-åriga svenskan fått en miljon dollar, motsvarande 7,2 miljoner kronor, i så kallad signing bonus.

– Visst kan jag bli rik, säger Agnes.

– Men jag har fått jobba hårt för att komma hit. Och jag kommer att få jobba hårt nu också.

Men hon känner sig tillfreds med kontraktet.

– Jag vet att amerikanerna inte tänker stressa ut en platta. De satsar på låten ”Release me” och det ska få ta sin tid.

USA-satsningen innebär inte att hon överger andra marknader. Redan på onsdag nästa vecka bär det av till München.

Sen siktar hon på att kunna fira skivkontraktet.

– Vi ska ha en stor fest i Sverige, kanske i Vänersborg, säger hon och skrattar.

Och så här med facit i hand – efter det första besöket i LA. Vad har du för intryck av staden?

– Jag har träffat så många proffsiga människor och blivit så peppad. Redan innan jag åkte hit hade jag hört att det finns en känsla här av att allt kan hända.

Nu vet hon att det stämmer.


Kommentarer

Skriv vad du vill här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0