äntligen börjar det dra sig mot helg

som de står i rubriken, äntligen börjar det dra sig mot helg! idag blev de en tidig morgon. vaknade vid 6 tiden imorse men gick inte upp förns halv 7. Pappa åkte vis 4 imorse för att skjutsa farbror och danni till arlanda eftersom dom åker till Egypten idag (inte ett dugg avundsjuk) men iallafall så kunde jag ju inte åka med honom fram till bussen som jag brukar, så jag bestämde mig för att åka med mamma hela vägen in till skolan. Så jag var här i skolan vid kvart i 8, trött tjej? svar ja! från början var jag ensam från min klass, så trodde jag skulle vara det hela dagen men så kom Linda också så jag får lite sällskap idag iallafall :) vi sitter och håller på att planera YB. Jag har iallafall kommit på en idé nu om vad jag ska göra, skissat lite och kommit igång. så att idén är klar känns riktigt skönt!

Idag blir en lugn dag. är inte direkt pigg. förkylningen sitter kvar och har även fått ont i halsen nu. hade lite feber igår men hoppas på att den är borta nu iallafall. alvedon gör susen! Kände mig tvungen att åka till skolan iallafall för att få ihop allt med YB, det är ju inte direkt lite att göra...

För er som inte vet vad YB är: YB är ett Floristisk yrkes bevis som vi ska göra, de gör av alla som går floristutbildningen i hela landet. Man har olika slags case att välja mellan (alla får lika material) jag har valt ett case som heter " den underbara resan". Den handlar om Selma lagerlöf. Detta står de som beskrivning på mitt case:

DEN UNDERBARA RESAN

Selma Lagerlöf är en av våra mäst lästa och älskade författare och har genom tiderna förtrollat läsare med sina berättelser. Hon var den första kvinnan att väljas in i Svenska Akademin och den första kvinnan som fick Nobelpriset. Många är det som har fängslats av hennes förmåga att binda samman saga och verklighet och gjuta liv i farscinerande historier. Läsarna tas med på äventyr och fantastiska resor som förmedlar både medmänsklighet och fred och hennes budskap känns lika aktuellt idag.



Dessvärre har Ordföranden i litteratursällskapet Selma Lagerlöfs vänner avlidit i år. Han har arbetat med Lagerlöfs texter i 37 åroch även doktorerat om hennes liv och uppväxt.

Du har fått i uppdrag att ombesörja blommorna till hans begravning. Cermonin kommer att äga rum i Östra Ämterviks kyrka i Värmland, det sagolika landskap som ofta beskrivs i Selmas litteratur.

 

Du ska smycka en kista och göra en valfri utsmyckning till kyrkan/begravningen. Blomsterarbetena ska inspereras av Selma Lagerlöf och de berättelser hon skrivit. Du ska även ta hansyn till kyrkan interiör.



Så det är detta mina vänner som jag håller på med i stort sett hela tiden just nu. De är riktigt kul, men svårt!

Kommentarer

Skriv vad du vill här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0