Kördes över av polisen

Kalle, 14, kördes
över av polisen                 


Jagades för godisstöld – vårdas för svåra brännskador

Kalle, 14, stal godis från en kiosk.

Då kallade polisen på förstärkning – och körde över honom.

Nu vårdas Kalle på sjukhus och kommer att få men för livet.

– Jag vill att polisen tar sitt ansvar. Även om min son gjorde fel så förtjänade han inte detta, säger mamma Charlotte.

Kalle lider fortfarande av fruktansvärda smärtor.

Han har opererats flera gånger på sjukhuset i Karlskrona och det kommer att krävas ytterligare ingrepp.

Kalle har omfattande tredje gradens brännskador på magen, och ansiktet är sönderskrapat. Läkarna har spikat ihop hans brutna axel och gipsat fotleden som gått av.

”Fick panik och sprang”

När han så småningom klarar av att sitta kommer han tvingas använda rullstol ett tag.

Nu skriver föräldrarna ett öppet brev till Jan Hansson, som var biträdande länspolismästare vid tiden för händelsen.

– Jag vill att min son ska få upprättelse, säger mamma Charlotte.

Det var runt 22-tiden i onsdags som Kalle och en jämnårig kompis tog sig in i en kiosk i Karlskrona och stal godis. En civilklädd polis såg allt. Men i stället för att ingripa begärde han förstärkning.

När den tillkallade polisen kom dit satte han genast på blåljusen.

– Min son fick panik och sprang. Bilen körde efter i full fart. Rätt vad det var låg han under bilen, säger Charlotte.

Har mardrömmar

Kalle låg fastklämd mellan hjulaxlarna. Katalysatorn brände hans kropp. Brandkåren tvingades använda lyftkuddar för att ta ut honom.

– Han får fortfarande flashbacks och drömmer mardrömmar om hur han bränns under bilen, hur polismännen trots hans rop på hjälp låter motorn stå på en rejäl stund, hur kompisen vrålar av panik och den fasansfulla smärta han känner, säger Charlotte.

– Det var fel av min son att stjäla godis, men polisens ”insats” står inte i proportion till brottet. Kalle var obeväpnad, är 1,65 lång, och betedde sig inte aggressivt. Han grubblar mycket och säger: ”Varför ropade de inte bara åt mig att stanna?”

Blekingepolisen internutreds nu efter händelsen.

Jan Hansson blev berörd efter att ha läst föräldrarnas öppna brev.

– Jag kan inte annat än förstå vartenda ord de skriver. Det var inte ett bra polisingripande. Resultatet blev en olycka och det kan jag inte försvara. Polismannen är fruktansvärt ledsen över det som inträffat, säger han.

– Jag förstår att föräldrarna reagerar över att jag sagt att även föräldrar har ett ansvar när 14-åringar är ute klockan 22 och gör inbrott. Den mest väluppfostrade pojken kan hamna i fel situation.

Varför ingrep inte den civilklädda polisen direkt i stället för att vänta ut inbrottet och larma förstärkning?

– Med facit i hand är det lätt att säga att han borde ha sprungit ner och sagt: ”Vad gör ni pojkar?” Men när man är där ute i mörkret ensam är man inte så tuff. Polisen kände inte de här pojkarna, han hade ingen aning om de var beväpnade eller inte.

Tycker du att polisens insats stod i proportion till brottet?

– Det är upp till internutredningsgruppen att ta reda på det nu. De måste utreda vad som hänt.

Fotnot: Kalle heter egentligen något annat.

 

SVÅRT SKADAD Den unga pojken har tredje gradens brännskador

på magen efter att han klämdes fast under polisbilen.

14-åringens mamma är mycket kritisk till polisens insats




Usch, tycker dehär bar ritkigt hemskt, och riktigt fel av polisen! hur lyckades han köra över den stakcars pojken sådär? De kan ju inte ha varit omedvetet!!! Vist pojken gjorde fel som snattade i kisoken, men baraför de förtjänar man inte att bli påkörd. han är 14 år bara..

Kommentarer

Skriv vad du vill här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Vad hade du på hjärtat?:

Trackback
RSS 2.0